صلوات بر محمد و آل محمد

نشر فرهنگ صلوات و آثار آن

صلوات بر محمد و آل محمد

نشر فرهنگ صلوات و آثار آن

ولایت علی (ع) شرط استجابت دعا

«ولایت امیرالمؤمنین علی (ع) شرط قبولی عبادات است» :

نکته بسیار مهمی که خداوند سبحان در این آیه شریفه «اِنَّ الله و ملائکتَهُ مَصِّلَّونَ به آن تصریح نمودهن است، امر به سلموا تسلیحاً می‌باشد و باید توجه داشت که خداوند متعال بی‌جهت صلوات بر پیامبراکرم(ص) را با تسلیم در برابر آن حضرت قرین و همراه نکرده است. بلکه بدین جهت است که این صلوات باید با گردن نهادن، فرمان آن بزرگوار که درحقیقت همان پذیرش ولایت علی‌بن ابیطالب(ع)است همراه باشد، همانگونه که حضرت علی(ع) نیز در این‌باره می‌فرماید:

برای این آیه ظاهری و باطنی است. ظاهرش صلوا علیه (صلوات بر بنی (ص)) و باطنش سلموا تسلیحاً است یعنی تسلیم وصی و خلیفة پیامبر(ص) و آنچه به او سپرده است باشید.

بنابراین باید گفت پذیرش ولایت شرط قبولی صلوات بر پیامبر است چنانچه رسول‌خدا نیز به این امر نیر تصریح کرده است که می‌فرماید «آنکس که ولایت علی(ع) را بپذیرد نماز و روزه‌اش قبول می‌شود دعایش مستجاب می‌گردد([1]).

دور جای دیگر فرمانبرداری ازاورابااطاعت خودقرین نموده است که می‌فرماید:کسی که علی (ع)رااطاعت کند مرااطاعت نموده است، و کسی که علی(ع)رامعصیت کند مرا معصیت کرده است([2]).



1- متاقب خوارزمی ، ص 43

1- فضائل الخمسه ، ج 2 ، ص 95

معنای صلوات

 

              فاطمیه کربلای ساکت است        روز عاشوراست ولیکن  صامت است                                                   

                        السلام علیک یا فاطمهٌ الزهرا(ص)

 

فرا رسیدن ایام سوگواری ام ابیها حضرت فاطمه زهرا(ص) رابرشماشیعیان آن حضرت تسلیت عرض می نماییم

 

 

معنای صلوات

صلوات در لغت به معنای دعاست و نماز را به جهت شامل بودن بر دعا صلاة  می گویند . در حال حاضر ، در عرف مردم ، صلوات رابر دو چیز اطلاق میکند : یکی ، درود و دعایی است خاص که مضمونش استدعای رفعت  درجه و ازدیاد قرب حضرت محمد (ص) است معنای دوم صلوات نماز است .

بعضی معتقدند (صلواة ) از تصلیه مشتق شده است که به معنای متابعت است ، یعنی  نماز تابع شارع است به عبارتی تابع خداوند است .

بعضی گفته اند : صلوات از صله مشتق شده است و نماز حقیقی آن است که در حال نماز از خلق منفصل و به خالق متصل می گردد و نماز گزار  رابطه تقرب عبد است به معبود و صلواة واسطه اتصال است به حضرت رسول (ص). بعضی صوات از سوی حق تعالی را پنج معنی کرده اند :

رحمت ، مغفرت ، ثنا ، تذکیه و کرامت .

بعضی ازعلمای علم حرف میگویند :

 صلوات مرکب است به شرح زیر :

« صاد » صلوات از صمد است که از اسماء خداوند است .

« لام » صلوات از لطیف است که از اسماء خداوند است .

« واو » صلوات از واحد است که از اسماء خداوند است .

« هاء » صلوات از هادی است که از اسماء خداوند است .

بعضی می گویند : صلوات یعنی تسلیم شدن ، یعنی تسلیم نماید خود را برای کسی که خدا او را وصی و خلیفه خود گردانیده است .

محمد یعنی بسیار ستودن و ستایش کردن .

سزاوار است که محمد رابسیار ستایند ، یعنی به هر ستایشی ستوده شود لذا اسم محمد  به صلوات اختصاص داده شده و بعضی ها گفته اند که محمد و احمد مشتق از حمید است و حمید یعنی حامد یعنی ستاینده و معنای محمود یعنی ستوده .

خداوند دو اسم مبارک حامد و محمود را اختصاص داده به حضرت رسول الله (ص) در مقام ستودن حق تعالی ، احمد است یعنی از همه کس بیشتر ستایش گر خداست و در مقام ستوده شدن محمد است ، یعنی بیشتر از همه کس ستایش کرده شده است .