صلوات بر محمد و آل محمد

نشر فرهنگ صلوات و آثار آن

صلوات بر محمد و آل محمد

نشر فرهنگ صلوات و آثار آن

چگونه صلوات بفرستیم

 

 

چگونه صلوات بفرستیم ؟

از رسول اکرم سوال فرمودند ما سلام بر شما را فهمیدیم صلوات بر شما چگونه است و ما چطور صلوات بگوئیم ؟

فرمودند : اینطور که من میگویم بگویید :

(اَللّهُمَّ صَلِّ عَلی مُحمّدٍ وَ آلِ مُحمّدٍ کَما صَلَّیتَ عَلی اِبراهیمَ وَ آلِ ابراهیمَ اِنَّکَ حَمیدٌ مَجیدٌ)

شما  در صلوات باید کلمه آل را اضافه کنید که اگر آل نباشد صلوات شما ناقص است . نکته ی جالب این است که اینگونه روایات را تنها شیعه نقل نمی کند بلکه در منابع روایی اهل سنت نیز هست حتی همین روایت را که ذیلا ذکر می شود . ابن حجر مکی که از راویان متعصب سنی است در کتاب « الصواعق المحرقه » نقل می کند رسول اکرم فرمود :

«لا تُصَلُّو عَلَیَّ الصّلاةَ البَتراء»

«بر من صلوات ناقص نفرستید»

«اَبتَر» و «بَتراء» یعنی بی دنباله و ناقص بَتراءمونث و اَبتَر مذکر است . از پیامبر اکرم سوال کردند :

« وَ ما الصّلاة البَتراءُ یا رسوُل اَللهِ »

«منظور از صلوات ناقص چیست» ؟

فرمودند :اینکه بگویید : ( اَللهُمَّ صَلِّّ عَلی مُحَمَّدٍ ) یعنی آل را نیاورید ، صلوات شما ناقص است بلکه بگویید :

(اَلّلهُمَّ صَلِّ عَلی مُحمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ )

 وعجیب اینکه ابن حجر در همان حال ک این حدیث را نقل میکند از روی شدت تعصب می گوید : ( قال النبی صلی الله علیه و سلم ) و آل را نمی آورد یعنی عملا با دستور حضرت رسول مخالفت می کند .

صحیح ِ مسلم نیز از کتاب های معتبر اهل تسنن است . صاحب آن کتاب نیز دو حدیث در این زمینه نقل می کند ، اما باز در عنوان باب می گوید :

(( باب صلوة علی النبی صلی الله علیه و سلم ))

نقل شد ک بعضی از بزرگانش پرسیده اند : شما که این احادیث را نقل می کنید پس چرا در صلواتتان آل را نمی گوئید و نمی نویسید ؟! در پاسخ گفته است : می دانیم ک این احادیث از پیغمبر است و باید در صلوات آل هم گفته شود اما چون این شعار شیعه شده است ما نمی خواهیم از شعارهای شیعه تبعیت کنیم یعنی خودشان می پذیرند که در آوردن آل در صلوات به دستور پیامبر است و شیعه طبق دستور پیامبر عمل می کند ، اما چون شیعه شعارشان این است ما نمی خواهیم  از شعار آنها  تبعیت کنیم !

این همان تعصب کور و جاهلانه است . باز در کتب حدیثی اهل تسنن آمده که رسول اکرم فرموده : « انگشتر را در دست راست داشته باشید نه در دست چپ » . اما خود آنها ، انگشتر را در دست چپ می کنند و می گویند : چون این شعار شیعه شده که انگشتر را در دست راست می کنند . ما می خواهیم از آنا تبعیت نکنیم و حال آنکه می دانیم شیعه طبق دستور پیغمبر اکرم عمل می کند آیا این تعصب کور و مبغضانه نیست ؟! به هر حال در منابع روایی هر دوفرقه از شیعه و سنی آمده است ک باید در صلوات ، آل هم ذکر شود و اگر نشود ، آن صلوات بُتراء است و ناقص است و مقبول عند الله و عند الرسول نمی باشد.

 

تحلیل محتوایی صلوات

با ذکر یک صلوات در حقیقت عبادت های ذیل را انجام می دهیم :

1-با جمله ی : اللّهمّ که خدا را می خوانیم اقرار به توحید می کنیم

2-با ذکر نام مبارک محمد که او را به عنوان نبی شناخته ایم اقرار ب نبوت می کنیم .

3-با افزودن جمله ی و آل محمد اقرار به امامت آل پیغمبر می نماییم.

4-اینکه از خدا میخواهیم بر رسولش صلوات فرستد یعنی رفعت درجات آن حضرت را در عالم آخرت از خدا طلب می کنیم ، پس به معاد نیز اضهار اعتقاد می نماییم.

5-صلوات دعا نیز هست ، چون می گوئیم : « خدا یا بر پیامبر و آلش رحمت فرست » در واقع برای آن حضرت و آلش دعا کرده ایم و دعا کردن نوعی عبادت است که رسول خدا فرموده اند :

«اَلدُّعاءُ مُخُّ العِبادَةِ »

« دعا مغز عبادت است »

6-در صلوات اعلام می کنیم که ما درباره ی پیغمبر اکرم غلو و زیاده روی از حد نداریم ما او را فرستاده خدا می دانیم و نه فرزند خدا ، آنطور که نصارا درباره مسیح غلو کرده و او را خدا یا فرزند خدا دانسته اند . ما پیامبر را بنده محتاج به خدا می دانیم و به همین جهت از خدا می خواهیم درود و رحمت های خود را بر او نازل فرماید و آل محمد را نیز به عنوان امام و جانشین او و مبین شریعت او میشناسیم .

7-صلوات بر رسول ، احسان به آن حضرت است ؛ زیرا همانطور که دعا درباره  هرکسی احسان ب او محسوب می شود دعا  دربار رسول خدا و طلب رفعت مقام از برای آن حضرت نیز در واقع احسان به آن جناب محسوب می گردد.

8-در صلوات شکر هم  هست زیرا وجود مبارک پیغمبر اکرم برای ما نعمت بزرگ خدا است و دعا و طلب رحمت از خدا برای آن بزرگوار و آل اطهارش در واقع شکر گزاری در ازاء این نعمت بزرگ خدا است .

9-ما در صلوات برای خودمان نیز دعا می کنیم ، زیرا دعا برای پیغمبر و آل اطهار موجب مغفرت ما نیز می شود .

10-         صلوات سبب خشنودی و مسرت پیامبر اکرم و آل اطهار می شود و ادخال و سرور در قلب مومن نیز عبادت است .از امام صادق منقول است : هر که بخواد مسرور و خشنود سازد محمد و آل محمد را در صلوات برایشان بگوید :

« اَلّلهُمَّ یا اَجوَدَ مَن اَعطَی وَ یا خَیرَ مَن سُئِل وَ یا اَرحَمَ مَنِ اَستُرحِم ...»

این ده فایده صلوات را در نوشته یکی از آقایان علما دیدم که  زمین اش این حدیث از امام صادق است که فرموده :

« اِنَ الصَّلوةَ عَلی نَبِیِّ الله ... وَ هِیَ عَشرُ حَسَناتٍ یَبتَدِرُ ها ثَمانِیةُ عَشرَ مَلَکاَّ اَیُهُم یَبلِغُّها اِیّاهُ»

« صلوات ده حسنه است که هجده فرشت آن را استقبال و پیشدستی می نمایند تا کدام یک آنها را دریابند »

           

 

 

نظرات 1 + ارسال نظر
ایلیا شنبه 2 اردیبهشت‌ماه سال 1385 ساعت 12:20 ق.ظ

قسمت اخر بسیار زیبا وکاربردی بود

حاجی دستت درد نکن که اومدی بازم به ما سر بزن خوشحال میشیم التماس دعا

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد